Friday, May 9, 2008

Kebakaran Punan Bah Part 2

Lama juga rasanya blog ni tido. Nak update 2 3 hari ni rasanya malas. Danial hari tu konjunktivitis. Habis je konjunktivitis terus je demam. Terus aku membawa istriku membawa Danial pergi ke Putra Medical Center untuk rawatan demam panas malam lepas. Alhamdullilah demam dah berkurangan. Aku plak, rasa macam tak berasa sihat. Batuk dan rasa nak demam jer. Petang ni nak ke Butterwoth untuk mengajar JPA3 kat sana. Malas juga rasanya nak pergi tapi dah berjanji dengan member lain untuk kelas terpaksa juga ler pergi.Malam tadi buka blog dan terbaca tentang komen kat blog.
Aku terus mengklik kat site punan.info alangkah terkejutnya mendapati sederet rumah panjang di Punan Bah termasuklah kelirieng hangus. Sayang rasanya apatah lagi kelirieng yang berusia ratusan tahun hangus terbakar. Satu satunya sejarah kebanggaan orang Punan khasnya dan Sarawak amnya. Kat bawah ni adalah kesan sebelum dan selepas kebakaran di Punan Bah.
Gambar dipetik dari Punan Info tanpa kebenaran. (Duang Busik...)

Kalau tak silap rumah oren tu rumah tauke Tukang. Tak pasti tapi rasanya rumah dia ler. kat hujung paling kiri letaknya SK punan Bah dan sebelah kanan adalah Klinik Kesihatan Punan Bah.


Gambar kat atas adalah gambar kelirieng yang terbakar. Sayang rasanya. Untuk perkembangan berita terkini mengenai kebakaran ini, bolehlah membaca di Punan Info.