Tuesday, May 6, 2008

Rumah Panjang Terbakar

"Anonymous said...
hai........ semoga sihat hendaknya disisi keluarga. blog yang menarik... n perlu diperkembangkan lagi. sesungguhnya penggunaan blog zaman kini tidak diakui lagi. antara yang menariknya... kita dapat berjumpa di alam maya ini tanpa ada batasannya..... terima kasih juga keranan masih segar di ingatan pengalaman berada di punan bah. sedikit berita sedih.... saya dimaklumkan rumah panjang punan bah terbakar semalam. sebelah blok depan atau belah sungai semua habis terbakar. yang tinggal sebelah blok dekat sekolah and belah belakang...
kan na v sumui... eneak punan


Itulah komen yang saya dapat pagi ini. Terperanjat rasanya. Sedih dan kasihan. Teringat lagi waktu kat Punan Bah bentuk rumah panjang tersebut. Rumah "Ketua Lovuk" waktu tu nama dia Alang Bitok. Rumah tak jauh dari sebuah kedai. Aku dah lupa nama kedai tu. Nama nama orang tua kat rumah panjang kebanyakkan nya aku masih ingat lagi. Sentimental value rasanya. Harap harap rumah keluarga angkat ku tak terkena. Nama keluarga angkat ku Keluarga Pingin. Kedudukan rumah pun masih ku ingat dan segar dalam ingatan walaupun dah 13 tahun meninggalkan Punan Bah. Setahun kat Punan Bah, tapi suka duka masih kekal dalam ingatanku. Punan bah banyak mengajar erti kehidupan kepadaku. Tidak keterlaluan kalau aku mengatakan Punan Bah adalah tempat kedua ku. Harapanku semoga Punan Bah selamat...