Saturday, August 2, 2008

Cuti cuti Malaysia (Hari 1)

Percutian ni sebenarnya tidak dirancang. Beberapa minggu yang lepas, aku diberitahu akan terlibat dalam Program Komuniti di Belantik Sik. Jadi, aku pun mencadangkan kepada istriku supaya mengambil cuti pada 1 dan 2hb Ogos. Tetapi tetiba setelah semuanya setel, Ketua Unit ku memberitahu bahawa program tersebut di Belantik dibatalkan. Emm, nak buat apa cuti ujung minggu ni. Boring gak kalau stay kat umah jer. Jadi, pagi 1hb Ogos aku bangkit kol 6 pagi dan terus mencadangkan kepada istriku supaya bertolak ke Penang. Istriku memberi bermacam macam je alasaan tak nak pergi. Tapi akhirnya setuju gak nak pergi. Kami pun bersiap siap untuk bertolak. Pukul 10pagi kami pun bertolak menuju ke Penang. Danial nampak suka je sepanjang perjalanan. Maklumlah dia ni kalau bawa berjalan mesti happy apa lagi kali ni berjalan sakan. Kurang 2 jam kemudian kami pun sampai ke Butterworth dan berehat sebentar di Parkson Butterworth. Saja mencuci mata kat shopping kompleks.
Tetiba kami ditegur oleh seorang kakak promoter Parkson. Mesra betul kakak ni.

Kakak Promoter: Wah, comelnya baby. Buat apa tu. Mai sini salam aunti. (Danial memalingkan mukanya).
Ejam: Kakak, tanya sket, jalan nak ke jeti Butterworth straight depan Parkson ni je kan?
Kakak Promoter:La, kalau guna jalan depan ni payah sket. Kena masuk simpang sebelah sana tu. Simpang masuk Bagan Ajam.
Ejam:(Dalam hatiku berbisik, kakak ni biar betul, Dulu kalau tak silap jalan depan Parkson ni ler aku pakai). Jadi, saya salah masuk jalan ler? tanya ku....
Kakak Promoter: Jalan depan ni bleh masuk tapi takut sesat ler dek. Adik kena guna jalan sebelah tu. Kena masuk Simpang Bagan Ajam. Adik akan jumpa Pacific. Drive terus. Pas tu masuk kiri, kanan,kiri,kanan,kanan (badan kakak ni waktu ni berlengkang lengkok waktu habaq kiri kanan ni) dan terus je sampai jumpa petronas. Kat Petronas tu ada sign board. Senang kalau guna jalan simpang belah sana. Kalau adik guna jalan depan ni, adik akan jumpa hutan pas tu jumpa kampung. Jalan kecik. mesti sesat.
Ejam:Hatiku berkata (hutan mana plak kat Butterworth ni). oooo, terima kasih kak....(Aku rasa seriau je dengar kakak ni.
Istriku kata tak palah bang, kita masuk je mana mana jalan. Sesat pun tak pa. Melangkah keluar Parkson, aku pun bertanya kepada sorang guard ni jalan menuju ke Jeti.
Ejam: Adik, nak tumpang tanya. Jalan nak ke Jeti jalan mana?
Guard:Guna jalan highway ni (sambil menunjuk jalan depan Parkson) dan terus akan jumpa Jeti.
Ejam: Eh, senang pulak jalan ni, kata hatiku.

Aku mengucapkan terima kasih kepada guard ni dan terus menuju ke Highway didepan Parkson. Tak sampai 15 minit kami pun sampai ke Jeti. La, kakak Parkson tu dah mengelentong kami. Maklumler, slang Sarawak yang kami guna. Huhuhu......
Kami pun terus masuk ke feri. sempat ler bergambar 2 3 gambar dalam feri. Danial pula, bukan main seronok kat dalam feri. Bila nak letak kedalam keta, menangis jer. Bila bawa kuar keta dia nampak seronok. Istriku pula takut. Bang, jangan bawa Danial dekat pagar feri, kata istriku berkali kali.
Setengah jam kemudian kami pun sampai ke Pulau dan terus menuju ke Tangjung Bungah. Mula mula, sign board yang aku nampak kebun bunga. Aku terus menuju ke kebun bunga (Botanical Garden). Lepa stu baru sedar, tersilap jalan. Lama juga mencari Tanjung Bungah akhirnya sampai ke Sandy' Beach resort tapi malangnya hotel fully book. Pergi pula ke Copthrone Hotel tapi malangnya pantai tak best dan view bilik berdepan dengan flet. Terus menuju ke Hotel Tanjung Bungah Beach resort. Kami pun menginap di Suite Room. Biliknya besar dan ada mini bar serta ruang tamu. Kira berbaloi juga.
Sampai kat dalam bilik kami pun terus membuka makanan yang telah dibeli. Emm, makanan beli je. Lepas makan, kami pun tidur melelapkan mata dan berehat sehingga lah ke pukul 6 petang. Petang tu sempat ler, berjalan jalan kat pantai di Tanjung Bungah kat belakang Hotel tu je.

Gambar kat bawah ni rasanya spesis Patrick dalam citer 'Spongebob' kot. Entahlah, tak pasti plak. Tapi yang pasti tentakel benda ni bergerak. Takut nak pegang plak. Berjalan sepanjang pantai tu banyak betul kerang hidup. Kalau tak kerana bercuti pasti aku akan bawa balik ke Alor Star.

Setakat ni saja untuk cuti cuti part 1 ni. Rasanya malam ni nak tido awal sket. Penat sungguh rasanya. Part 2 akan menyusul....